ABSTRACT: Serious deficiencies in learning the concept of energy were founded, in part by being one of the most complex concepts in physics. Considering that in the present, it is changing teaching professor-centered paradigm to accommodate to a student-centered one, and research in order to elaborate material for teaching concepts of physics was developed; in the same way, in our investigation material student-centered for teaching the concept of mechanical energy was tested through the answer to the question: What effect does the mediation of meanings produces in student performance for solving problems involving mechanical energy? That response was given based on the theories of Ausubel and Vigotsky on meaningful learning, mediation learning and knowledge construction; testing the strategy Learning Cycle, of Karplus, in which it is possible to develop the abstract thinking at the same time, knowledge is acquired. A quantitative study was performed through a pre and post-test design, whit control and experimental groups. The results of the instrument before and after treatment were compared and the statistical study with a student-t test, shown a significant difference (p<0.05), regarding the appropriation of the theme of Mechanical Energy for the experimental group.
RESUMEN: Se han encontrado serias deficiencias conceptuales en el aprendizaje de temas de física, en particular, en el concepto de energía, en parte por ser uno de los conceptos más complejos de la Física. Considerando que en la actualidad está cambiando el paradigma de la enseñanza centrada en el profesor, para dar cabida a la enseñanza centrada en el estudiante y que se han desarrollado investigaciones para elaborar material para la enseñanza de los conceptos de la física; de la misma forma en nuestra investigación se desarrolla una metodología para la enseñanza del concepto de energía mecánica, a través de la respuesta a la interrogante: ¿Qué efecto produce la mediación de significados en el desempeño del estudiante al resolver problemas que involucran energía mecánica? A la que se le dará respuesta con fundamento en las teorías de Ausubel, Vigotsky y otros, concretamente, el aprendizaje significativo, la mediación del aprendizaje y la construcción de conocimientos; poniendo a prueba la estrategia Ciclo de Aprendizaje, de Karplus, con la que es posible desarrollar el pensamiento abstracto al mismo tiempo que se adquieren conocimientos. Se realizó un estudio cuantitativo que contiene un componente cualitativo, y se elaboró un diseño pre y post-test, con grupos control y experimental. Se compararon los resultados del instrumento antes y después del tratamiento, y se hizo un estudio estadístico con una prueba t-student; los resultados muestran una diferencia significativa (p<0.05), en cuanto a la apropiación del concepto de energía Mecánica, a favor del grupo experimental.